Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden
1. Inleiding
Hieronder vindt u onze Algemene Voorwaarden. Deze zijn steeds van toepassing wanneer u gebruik maakt van of een bestelling plaats via onze Website en bevatten belangrijke informatie voor u als koper. Lees de Algemene Voorwaarden daarom goed door. Wij raden u verder aan deze Algemene Voorwaarden op te slaan of af te drukken zodat u ze op een later moment terug kunt lezen.
2. Definities
“Algemene Voorwaarden” deze Algemene Voorwaarden;
“Bestelling” aanbod van Klant aan Ondernemer tot het doen leveren van Producten;
“Consument” De Klant die een natuurlijke persoon is en die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit;
“Consumentenkoop” De koop tussen een Consument en Opdrachtnemer, zoals bedoeld in art. 7:5 Burgerlijk Wetboek.
“Klant” De natuurlijke of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer een opdracht verstrekt ter zake van de levering van Producten en/of de levering van diensten.
“Overeenkomst” een overeenkomst tussen Ondernemer en Klant ter zake de (ver)koop en levering van de Producten die wordt gesloten via de Website;
“Producten” alle producten die door Ondernemer via de Website worden verkocht.
“Ondernemer” de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Wiek de Laat b.v., gevestigd te Schijndel en aldaar kantoorhoudende aan de Van Leeuwenhoekweg 5 (unit A) (5482 TK) ,ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder registratienummer KvK 16065283en tevens handelend onder de namen: “StedaParts”, “Steda Technische Groothandel”, “Wiek de Laat Slot & Sleutelspecialist”, “StedaGroep” en “Poortsloten.nl”;
“Website” de Website van Ondernemer
3. Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van, opdrachten aan en met Opdrachtnemer gesloten overeenkomsten. Uitdrukkelijk worden de door Klant gehanteerde voorwaarden van de hand gewezen.
2. De Overeenkomst wordt slechts gesloten met Opdrachtnemer, ook indien het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling is dat een opdracht door een bepaalde persoon wordt uitgevoerd. De toepasselijkheid van art. 7:404, 7:407 lid 2 BW en 7:409 BW wordt uitgesloten. Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen volledig van toepassing. Partijen zullen dan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen overeen te komen ter vervanging van de (ver)nietig(d)e bepaling(en).
4. Totstandkoming Overeenkomst
1. Alle aanbiedingen en andere uitingen van Ondernemer zijn vrijblijvend en herroepbaar, tenzij schriftelijk nadrukkelijk anders is aangegeven. Ondernemer is nimmer verplicht een Bestelling van Klant te aanvaarden en/of uit te voeren.
2. Alle offertes worden gedurende één maand gestand gedaan, tenzij een offerte of uiting anders vermeldt.
3. Aanbiedingen met eventueel daarbij behorende bescheiden zijn eigendom van Opdrachtnemer. Aanbiedingen mogen niet zonder toestemming van Opdrachtnemer aan derden worden verstrekt.
4. Indien een Overeenkomst met twee Klanten wordt aangegaan, dan zijn beide Klanten hoofdelijk verbonden en heeft Opdrachtnemer tegenover ieder van hen recht op algehele nakoming.
5. Klant is verantwoordelijk voor de aanlevering van juiste informatie aan Opdrachtnemer met betrekking tot de uit te voeren Overeenkomst. Een eventueel op Opdrachtnemer rustende onderzoeksplicht wordt uitgesloten.
5. Prijzen en informatie
1. Alle vermelde prijzen op de Website en in ander van Ondernemer afkomstig informatiemateriaal zijn exclusief BTW en, tenzij op de Website anders staat vermeld, exclusief andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd. De prijs wordt vermeerderd met de verzendkosten van de levering, indien er door Klant voor wordt gekozen de Producten niet op te halen.
2. Ondernemer heeft het recht om de overeengekomen prijzen voor levering te verhogen op grond van verhogingen van inkoopprijzen en/of vrachttarieven van de producten en/of toeslagen op de heffingen die van overheidswege worden opgelegd.
3. Indien Klant niet akkoord gaat met en door Ondernemer op basis van het vorige lid kenbaar gemaakte verhoging van prijzen en/of tarieven en deze verhoging meer dan 5 % bedraagt, is Klant gerechtigd binnen 8 dagen na bedoelde kennisgeving van Ondernemer ter zake de prijswijziging de Overeenkomst schriftelijk te beëindigen dan wel de Bestelling te annuleren tegen de in de kennisgeving genoemde datum.
4. Indien er verzendkosten worden gerekend, dan komen deze voor rekening van Klant en dan zal dit duidelijk, tijdig en voor het sluiten van de Overeenkomst worden vermeld. Daarnaast zullen deze kosten in het bestelproces apart worden weergegeven.
5. De inhoud van de Website is met de grootste zorgvuldigheid samengesteld. Ondernemer kan echter niet garanderen dat alle informatie op de Website te allen tijde juist en volledig is. Alle prijzen en overige informatie op de Website en in andere van Ondernemer afkomstig informatiemateriaal zijn dan ook onder voorbehoud van kennelijke programmeer- en typefouten.
6. Ondernemer kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor (kleur)afwijkingen ten gevolge van beeldschermkwaliteit.
6. Garantie
1. Indien in de Overeenkomst één of meer onderdelen van het Werk door Opdrachtnemer worden gegarandeerd, zal de garantie inhouden dat Opdrachtnemer zich verbindt om voor zijn rekening alle tijdens de garantieperiode optredende gebreken, waarvan Klant aannemelijk maakt dat die met grote mate van waarschijnlijkheid moeten worden toegeschreven aan minder goede hoedanigheid of gebrekkige uitvoering, op eerste aanzegging van de Klant zo spoedig mogelijk herstellen of te vervangen.
2. Geen beroep op de garantie kan worden gedaan:
– bij onzorgvuldig of ondeskundig gebruik door Klant;
– bij het niet opvolgen van gebruiksaanwijzingen of instructie-voorschriften van Opdrachtnemer of fabrikant.
– in geval van gebreken die zijn ontstaan door normale slijtage en bij ongelukken of onheil;
– indien het gebrek het gevolg is van het opvolgen van verzoeken of instructies van Klant;
– indien de tekortkoming het gevolg is van, of in verband staat met, door of namens Klant verrichte werkzaamheden of geleverde zaken.
3. Klant moet Opdrachtnemer in alle gevallen gelegenheid bieden een gebrek te herstellen of vervangen overeenkomstig het bepaalde in artikel 8 lid 7, bij gebreke waarvan de aanspraken van Klant komen te vervallen.
7. Levering en leveringstermijnen
1. Als plaats van levering geldt het adres dat de Klant aan Ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
2. Ondernemer is gerechtigd de Producten in delen te leveren.
3. Mededelingen van Opdrachtnemer omtrent de afleverdatum zijn indicatief. Een afleverdatum is enkel aan te merken als een fatale termijn, indien partijen dit uitdrukkelijk in de Overeenkomst hebben bepaald. De enkele overschrijding van een genoemde (leverings)termijn leidt op zichzelf niet tot verzuim, maar pas na ingebrekestelling door de Klant. Dit lid is niet van toepassing in geval van Consumentenkoop.
4. De zaak is voor risico van de Klant van de aflevering af, zelfs al is de eigendom niet overgedragen. Derhalve blijft de Klant de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaat of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan Opdrachtnemer kan worden toegerekend.
5. De Producten worden (af)geleverd direct over de drempel van het overeengekomen afleveradres, tenzij anders is overeengekomen. Indien de Klant weigert de Producten aldaar in ontvangst te nemen, dan komen de daardoor ontstane kosten voor rekening van de Klant en gaat desalniettemin het risico op dat moment over op de Klant.
8. Reclameren & (non) conformiteit
1. Ondernemer staat er voor in dat de Producten voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties en de op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
2. Klant kan aanspraak maken op de door de producent van de Producten geboden fabrieksgarantie. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de correcte nakoming door de producent van afgegeven garantie. Een door de producent van Goederen geleverde garantie dient rechtstreeks door Klant bij de producent te worden gevorderd.
3. Klant is verplicht binnen 5 werkdagen na aflevering van de Producten te controleren of de afgeleverde Producten geen uitwendige gebreken vertonen en overeenstemmen met de omschrijving op de pakbon.
Indien Klant niet binnen 10 werkdagen melding heeft gemaakt van discrepantie tussen de afgeleverde producten en de omschrijving op de pakbon en/of uitwendige gebreken, worden de omschrijving van de pakbon en de afgeleverde Producten geacht met elkaar overeen te stemmen naar aard en aantal en de afgeleverde Producten door Klant onvoorwaardelijk te zijn aanvaard.
4. Indien Klant van mening is dat de Producten niet de eigenschappen bezitten die hij op grond van de Overeenkomst mocht verwachten, dient Klant dit direct nadat hij de eventuele discrepantie heeft vastgesteld of redelijkerwijs had kunnen vaststellen, aan Ondernemer schriftelijk mede te delen.
5. Indien Klant (tijdig) melding maakt van een eventuele discrepantie tussen de geleverde producten en hetgeen Klant redelijkerwijs op grond van de Overeenkomst mocht verwachten, zal Ondernemer deze melding schriftelijk bevestigen aan Klant. Ondernemer zal ter zake zo spoedig mogelijk in overleg treden met Klant en het nodige onderzoek verrichten, waarbij Klant Ondernemer nadat de melding bij Ondernemer bekend geworden is in de gelegenheid dient de stellen de eventuele discrepantie vast te (laten) stellen.
6. Reclameren geeft aan Klant niet het recht zijn betalingsverplichting(en) op te schorten of te verrekenen met geleden schade.
7. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft de Klant de volgende opties:
a. aflevering van het ontbrekende, voor zover het afgeleverde niet volledig zou zijn geleverd;
b. herstel van het afgeleverde Product, mits Klant het afgeleverde Product aan Opdrachtnemer retourneert of afgeeft in de staat waarin het zich bevond ten tijde van de afgifte. In geval van consumentenkoop is de Klant alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de Producten die het gevolg is van het behandelen van de Producten dat verdergaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. Slechts indien Opdrachtnemer het afgeleverde Product bij de Klant heeft geplaatst, zal Opdrachtnemer het afgeleverde Product demonteren;;
c. vervanging van het afgeleverde Product, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel het Product na het tijdstip dat de Klant redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd. Klant is zich ervan bewust dat een vervangend Product kan afwijken van het afgeleverde Product, bijvoorbeeld als gevolg van een verschil in de batches.
d. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
e.de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
8. Indien Klant de Producten geheel of gedeeltelijk heeft bewerkt, verwerkt of doorlevert vervalt het recht om te reclameren en/of het recht op schadevergoeding.
9. Retourzendingen en herroepingsrecht
1. Indien sprake is van een Consumentenkoop, dan heeft Klant het recht om de Overeenkomst met Ondernemer binnen 14 kalenderdagen te herroepen. In dat geval is dit artikel 9 van toepassing. Opdrachtnemer mag de Klant wel vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
2. De in het vorige lid omschreven bedenktijd gaat in op de dag nadat de Klant, of een vooraf door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het Product heeft ontvangen, of:
i. als Klant in eenzelfde Bestelling meerdere Producten heeft besteld: de dag waarop Klant, of een door hem aangewezen derde, het laatste Product heeft ontvangen, of
ii. als de levering van een Product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop Klant, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen.
3. De Klant dient de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop de herroeping is medegedeeld, aan Opdrachtnemer te retourneren. De Klant is op tijd als de goederen zijn
teruggestuurd voordat de termijn van 14 dagen is verstreken. De directe kosten van het terugzenden van de Producten komen voor rekening van de Klant.
4. Tijdens de bedenktijd en de termijn die de Klant heeft om het Product terug te zenden, zal de Klant zorgvuldig omgaan met het Product en de verpakking. Hij zal het Product slechts uitpakken of gebruiken
in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het Product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de Klant het Product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een
fysieke winkel zou mogen doen.
5. Klant is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het Product die het gevolg is van een manier van omgaan met het Product die verder gaat dan toegestaan zoals omschreven het voorgaande lid.
6. Opdrachtnemer betaalt Klant het volledige aankoopbedrag onverwijld terug binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de Klant hem de herroeping meldt. Tenzij Opdrachtnemer aanbiedt het Product zelf af te
halen, mag Opdrachtnemer wachten met terugbetalen tot hij het Product heeft ontvangen of tot de Klant aantoont dat hij het Product heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerder valt.
7. Opdrachtnemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de Klant heeft gebruikt, tenzij de Klant instemt met een andere methode.
8. Als de Klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktijd door middel van het modelformulier voor herroeping zoals opgenomen onder het kopje “retourneren” op de Website of op
een andere ondubbelzinnige wijze.
9. In andere gevallen dan Consumentenkoop, zijn retourzendingen niet geaccepteerd behoudens goedkeuring van Opdrachtnemer. Retourzendingen waarvoor Ondernemer haar toestemming heeft verleend, zijn voor rekening en risico van Klant. Het in ontvangst nemen van retourzendingen betekent in geen geval erkenning door Ondernemer van de door Klant opgegeven grond voor retourzending.
10. Betaling
1. Klant dient alle facturen binnen 14 dagen na factuurdatum te voldoen, tenzij anders is overeengekomen. Ondernemer is gerechtigd aan Klant per deellevering een factuur te sturen.
2. Alle kosten verband houdende met de betaling, waaronder tevens begrepen het eventueel verschaffen van zekerheid, komen voor rekening van Klant.
3. Klant is nimmer gerechtigd (pretense) vordering(en) op Ondernemer te verrekenen met schulden aan Ondernemer. Ook doet Klant afstand van zijn opschortingsrecht.
11. Eigendomsvoorbehoud.
1. Alle door Opdrachtnemer geleverde Goederen blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat Klant aan zijn betalingsverplichtingen uit de Overeenkomst heeft voldaan.
2. Indien Klant tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen jegens Opdrachtnemer, heeft Opdrachtnemer het recht de goederen waarvan de eigendom is voorbehouden, terstond terug te nemen. Voor zover noodzakelijk zal Klant aan Opdrachtnemer op diens eerste verzoek onmiddellijke toegang verlenen tot gebouwen en/of terreinen van Klant, zodat Opdrachtnemer zijn eigendom(men) kan revindiceren.
3. Door Klant verrichte betalingen worden allereerst en zoveel mogelijk toegerekend aan vorderingen van Opdrachtnemer waarvoor geen eigendomsvoorbehoud geldt.
4. Klant zal op eerste verzoek van Ondernemer voldoende zekerheid stellen voor de volledige nakoming van al zijn (betalings)verplichtingen jegens Ondernemer.
5. Klant dient Ondernemer terstond te berichten indien:
(i) derden aanspraken of pogingen doen om onder Ondernemer eigendomsvoorbehoud vallende Producten in hun macht te krijgen of daarop beslag te leggen of anderszins rechten op deze Producten doen gelden;
(ii) (voorlopige) surséance van betaling of een schuldenregeling door Klant wordt aangevraagd of verleend of enige (betalings)regeling met de schuldeisers van Klant wordt getroffen, of
(iii) het faillissement van Klant wordt aangevraagd of Klant failliet wordt verklaard.
6. Klant dient voor eigen rekening de onder het eigendomsvoorbehoud van Ondernemer vallende Producten naar behoren tegen normale bedrijfsrisico’s verzekeren.
7. Zolang Ondernemer nog een eigendomsvoorbehoud op de Producten heeft, is het onmogelijk de Producten aan derden te verpanden of op een andere wijze bezwaren. Dit beding heeft goederenrechtelijke werking.
12. Wijze van verhandeling
1 Klant mag de Producten uitsluitend in originele, van Ondernemer afkomstige verpakking in onveranderde en ongeschonden verhandelen. Het is Klant evenwel toegestaan om Producten die in een grootverpakking zijn aangeleverd individueel te verhandelen, mits de individuele Producten in originele en van Ondernemer afkomstige verpakking in onveranderde en ongeschonden staat worden verhandeld.
13. Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer tot het vergoeden van schade is te allen tijde beperkt tot het bedrag van de prijs (excl. BTW) van het betreffende Product of, indien daarvan sprake is, de geleverde dienst. De prijs van het Product of geleverde dienst is afgestemd op deze aansprakelijkheidsbeperking, hetgeen betekent dat de prijs hoger zou zijn geweest indien deze aansprakelijkheidsbeperking niet zou zijn overeengekomen.
2. De aansprakelijkheid van Ondernemer voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, schade voortvloeiende uit aanspraken van derden jegens Klant, schade wegens overschrijding van een termijn of zaakschade bestaande uit vernietiging, beschadiging of verlies van zaken die door Klant worden gebruikt in de normale uitoefening van een beroep of bedrijf is uitgesloten.
3. Indien de termijn ex art. 6:89 BW langer zou zijn dan één jaar, wordt deze verkort tot één jaar.
4. De verjaringstermijnen ex art. 7:761 lid 1 BW en art. 7:23 BW worden beide verkort tot één jaar.
5. Klant vrijwaart Opdrachtnemer van alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade voortvloeiende uit of samenhangende met de uitvoering door Opdrachtnemer van de overeenkomst, het gebruik door Klant van de door Opdrachtnemer geleverde zaken, gerealiseerde werken en verrichte diensten, tenzij sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van Opdrachtnemer. Tot deze vrijwaring behoort tevens de vergoeding van de kosten die Opdrachtnemer maakt om zich tegen aanspraken te verweren.
6. Het bepaalde in dit artikel geldt ook ten gunste van alle (rechts)personen waarvan Ondernemer zich ter uitvoering van de Overeenkomst bedient.
14. Overmacht
1. Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichtingen indien zij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan een tekortkoming van toeleveranciers van Ondernemer. Wanneer een overmacht situatie langer dan 30 dagen heeft geduurd, hebben partijen het recht om de Overeenkomst door schriftelijke ontbinding te beëindigen. Hetgeen reeds ingevolge de Overeenkomst gepresteerd is, wordt alsdan naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar iets verschuldigd zullen zijn.
15. Beëindiging
1. Onverminderd de wettelijke bepalingen, kan Ondernemer de Overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving geheel of gedeeltelijk beëindigen indien Klant al dan niet voorlopig, surséance van betaling wordt verleend, indien ten aanzien van Klant faillissement wordt aangevraagd of toegewezen, of indien zijn onderneming wordt geliquideerd of beëindigd. Ondernemer zal wegens deze beëindiging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden. De verschuldigde bedragen worden daarbij terstond opeisbaar.
2. Bedragen die Ondernemer voor de ontbinding respectievelijk beëindiging heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij reeds ter uitvoering van de Overeenkomst heeft verricht of geleverd, blijven onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
16. Toepasselijk recht en geschillen
1. De Overeenkomsten tussen Ondernemer en Klant worden beheerst door Nederlands recht. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
2. Alle geschillen welke tussen Ondernemer en Klant mochten ontstaan voortvloeiende uit of in verband met (de uitvoering van) een tussen Ondernemer en Klant gesloten Overeenkomst, alsmede in verband met deze Algemene Voorwaarden zullen uitsluitend worden beslecht door de daartoe bevoegde rechter van de rechtbank Oost-Brabant, locatie ‘s-Hertogenbosch.
17. Contactgegevens
Wiek de Laat b.v.
Van Leeuwenhoekweg 5 (unit A)
5482 TK Schijndel
Tel: 0850492768
E-mail: info@stedagroep.nl
KvK: 16065283 | BTW 8195.49.630.B.01